آدم ADAM:


نماد  انسان اول ، تصوير خدا ، نماد خطاي اصلي ، گناه اولين ، انحراف ارواح ، استفاده غلط از آزادي ، كه امتناع از وابستگي به خالق ، به مرگ منتهي مي شود . آدم دوم : عيسي مسيح ؛ تجسم كلمه ، تمام چيزهاي مثبت آدم اول است . در نقاشيهاي جمجمه اي آدم را پاي صليب مسيح باز مي يابيم . آدم در لحظه مرگ از پسرش شيث مي خواهد كه به بهشت رود و ميوه جاودانگي را از درخت زندگي بچيند و بياورد ، فرشته نگهبان از دادن ميوه به او امتناع مي كند ، اما آدم سه دانه به او تحفه مي دهد ، از اين سه دانه درختي در دهان حضرت آدم متوفي مي رويد . بعدها اين درخت ، صليب عيسي مي شود.

 

در سنت يهود و ايرانيان و نوافلاطونيان ؛ آدم نشانه انسان خاكي است .

آدوم = زمين شخم زده( در عبري ) = زمين انسانها . گولم = گل ، از خاك رس و خدا اين خاك را ( به عقيده يهود ) از تپه صهيون كه ناف دنياست برداشت كرد